Hari Ini Dalam WWII Asia

12 Februari 1942, pada hari keadaan pertempuran di Singapura kian meruncing selepas 4 hari tentera Jepun mendarat di pulau itu. Percival mengundurkan perimeter pertahanannya untuk mengelilingi pangkalan udara Kallang, Kampung Thomas, Empangan MacRitchie dan Jalan-jalan Adam, Farrer, Holland dan Buena Vista.

Tentera Jepun berjaya menawan Kampung Racecourse dan Empangan MacRitchie, sementara askar-askar Gurkha terpaksa berundur dari Kampung Nee Soon. Percubaan merempuh Jalan Bukit Timah menggunakan kereta kebal dapat dipatahkan oleh meriam anti-Kereta kebal British. Di kawasan Ulu Pandan, Briged Australia ke-22 berulang kali mematahkan serangan oleh askar Jepun. Kampung Bukit Panjang jatuh ke tangan Jepun.

Pada awal pagi, Tentera Jepun mula menghampiri pinggir bandar raya Singapura dan kereta kebal Jepun berjaya disekat oleh meriam anti-kereta kebal British berhampiran padang lumba kuda di Bukit Timah. Briged Australia ke-22 diserang dengan pesawat udara dan bedilan artileri tanpa henti. Di Nee Soon, British dan India berhadapan dengan Pengawal Pengawal Imperial.

Di Pasir Panjang, anggota Batalion Pertama Askar Melayu dan Briged India ke-44 diserang oleh askar-askar 18 Div Jepun. Pertama Askar Melayu bersungguh-sungguh mahu mempertahankan kedudukan mereka kerana mempertahankan kompleks tentera di Alexandra (termasuk hospital). Askar Melayu berjaya mengakibatkan bilangan korban yang tinggi ke atas Tentera Jepun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan