Hari Ini Dalam WWII Asia

9 Januari 1942,pada hari ini Jen. Percival mengubah semula segala menyeluruh arahan-arahan yang diberikan untuk pengunduran pasukan Tentera British ke Johor kerana mengikut desakan oleh Wavell. Rancangan baru melihat penubuhan pasukan ‘Westforce” di bawah pimpinan Jen. Bennett, Panglima tertinggi untuk askar-askar Australia di Tanah Melayu. Westforce terdiri daripada Divisyen Ke-8 Australia (tidak termasuk (22 Briged Australia) dan Divisyen ke-9 India. Jen. Bennett bercadang menyekat kemaraan Tentera Jepun dengan menggunakan serangan-serangan hendap.



Jen. Bennett dan pasukan Westforce pimpinannya dipertanggungjawabkan untuk pertahanan negeri Johor meliputi garisan khayalan yang merentasi Mersing, Kluang dan Batu Pahat. Di kawasan Barat Laut negeri Johor, yang dilihat sebagai kawasan pertahanan paling penting, garisan pertahanan Jen. Bennett diterangkan dengan satu garisan meliputi Segamat di bahagian tengah barisan pertahanan hingga ke Gunung Ledang di sebelah barat.

Strategi baru ini bermakna Tentera British akan meninggalkan sepenuhnya kedudukan-kedudukan pertahanan di Selangor termasuk pelabuhan penting Port Swettenham, Kuala Lumpur, Negri Sembilan dan Melaka. Ini bermakna bandar-bandar utama seperti Seremban, Tampin dan Melaka sendiri akan diserahkan kepada Tentera Jepun tanpa apa-apa tentangan. Pengunduran Tentera British dari kawasan- kawasan tersebut dijadualkan bermula pada 10 Januari 1942.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan