Hari Ini Dalam WWII Asia

17 Januari 1942, pada hari ini Lt. Jen. Percival mengarahkan Grup 53 Briged ke Johor sebagai pasukan bantuan untuk menguatkan Westforce. Batalion ke-6 Rejimen Norfolk (6 Norfolk) bergerak dan menubuhkan pertahanan di Bukit Pelanduk sementara sebuah platun daripada batalion itu ditempatkan untuk mengawal Jambatan Parit Sulong. Bukit pelanduk adalah satu kawasan tinggi menguasai simpang laluan jalan Batu Pahat dan Jalan Yong Peng – Muar. Markas 45 Briged kini berada di Bakri, 22 km dari Bukit Pelanduk.



Di Gemas, Batalion 2/30 Australia yang menghadapi serangan hebat dari 5 Divisyen Jepun melaporkan bahawa kedudukan mereka berkemungkinan besar akan jatuh ke tangan Jepun.

Tanpa disedari penganalisis perisikan tentera pasukan-pasukan British dan Australia, pasukan Tentera Jepun mulai bergerak utara dari Batu Pahat menuju Bukit Pelanduk dan arah timur dari Muar untuk merangkap pasukan British dan pasukan Australia di situ. Setelah terperangkap, pasukan itu dengan mudah dapat dimusnahkan oleh Tentera Jepun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan