Hari Ini Dalam WWII Asia

14 Januari 1942, pada hari ini pasukan Pengawal Imperial Jepun mara dari Melaka ke Muar dengan mudah mengalahkan pasukan 45 Briged yang bertahan di Muar (45 Briged yang baru tiba di Tanah Melayu dan tidak terlatih dan belum menyesuaikan diri dengan iklim di Tanah Melayu). Tentera Jepun dengan pantas menguasai tebing sebelah utara Sungai Muar di pinggir bandar Muar.

Anggota pasukan meriam Australia yang memberikan sokongan kepada 45 Briged menangkis percubaan Tentera Jepun untuk menyeberangi Sungai Muar dengan menembak dari jarak dekat bot-bot yang dipenuhi askar Jepun.


Pada waktu malam, pasukan Jepun itu menyusup ke seberang Sungai Muar dan menyerang kedudukan yang dipertahankan oleh dua batalion Tentera India British dari 45 Briged dan berjaya menguasai bandar Muar. Laluan penting dari Muar ke Yong Peng kini terputus. Saki baki pasukan terdiri daripada 45 briged dan pasukan askar Australia berundur ke Bakri.

Pergerakan Jepun mengancam untuk memutuskan hubungan jalan raya utara-selatan dan mengasingkan Mej. Jen. Bennett dan markas Westforce di Segamat daripada pasukan-pasukan di barisan hadapan. Pergerakan ini juga membolehkan pasukan Jepun bergerak menuju Yong Peng dan boleh merusuki Westforce.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan