Perak wujud galeri kartun Lat

IPOH 28 Nov. - Kerajaan negeri mengenal pasti beberapa produk pelancongan baru yang mampu menarik lebih ramai pelancong ke negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan, Pembangunan Usahawan, Pelancongan dan Hal Ehwal Wanita negeri, Datuk Hamidah Osman berkata, antara produk tersebut adalah mewujudkan sebuah galeri kartun bertaraf antarabangsa tidak lama lagi.

Beliau berkata, galeri yang akan menempatkan karya-karya pelukis tersohor negara, Datuk Mohamad Nor Khalid atau lebih dikenali sebagai Lat itu akan diwujudkan di Kota Baharu di sini.

"Datuk Lat adalah pelukis kebanggaan kita dan karya dihasilkannya mempunyai keunikan tersendiri serta bertaraf antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis perasmian Warisan Perak yang Hilang di Garden Villa di sini, semalam.

Pelbagai pertunjukan kebudayaan seperti seni silat lincah, tarian, gendang, tarian singa dan pameran diadakan pada majlis itu.

Hamidah yakin galeri tersebut akan menjadi salah satu daya tarikan pelancongan yang menarik di negeri ini.

"Usaha yang dibuat ini membuktikan golongan ternama dapat membantu memperkenalkan kebudayaan yang ada di negeri ini," katanya.

Tegas beliau, selain itu, bangunan-bangunan yang mempunyai nilai sejarah juga akan dikekalkan.

"Negeri ini amat kaya dengan warisan kebudayaan pelbagai kaum yang sewajarnya dipertahankan bagi kepentingan industri pelancongan.

"Kita perlu bangga dan sayang dengan warisan yang kita ada kerana ia mempunyai keistimewaan yang tersendiri," katanya.

(Dipetik daripada UM, 28 Nov 2010)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan