The Cameron Trail 2010

Sempena Aidiladha yang lalu, PHC juga telah meluangkan sedikit masa beristirehat di Cameron Highland, Pahang. Sebelum menceritakan coretan percutian kami, eloklah kita mengetahui serba sedikit info mengenai Cameron Highland.

Cameron Highland merupakan sebuah lokasi yang menarik untuk menenangkan fikiran dan jiwa dengan kehijauan alam sekitarnya. Cameron Highland ini terletak setinggi 1,829 meter dari aras laut dan mempunyai bersuhu antara 10c hingga 20c. menurut sejarah, nama tanah tinggi ini diambil sempena nama William Cameron iaitu pegawai Inggeris yang menemui kawasan ini semasa menjalankan aktiviti pemetaan pada tahun 1885. Namun proses pembangunan di sini hanya bermula pada tahun 1925 atas arahan Gabenor Sir George Maxwell selepas meninjau Cameron Highland.

Kami memulakan perjalanan dengan menaiki bas express dari Ipoh pada pukul 8.00 pagi. Oleh kerana bas itu melalui jalan Simpang Pulai-Cameron, kami dapat melihat keindahan gunung-ganang yang tinggi menjulang dan Bandaraya Ipoh dari kawasan tinggi ini.

Dalam pukul 10.30 pagi, kami selamat tiba di Kea Farm iaitu sebuah kawasan tumpuan pelancong yang mengunjungi pasar tempatan di sini yang menjual sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Tidak jauh dari Kea Farm, terdapat juga Taman Rama-rama dan ladang strawberi serta kebun sayur.

Seterusnya kami berjalan kaki menuju ke Castus Point yang terletak berdekatan Kea Farm juga. Tempat ini kalau tengok dari luar macam biasa sahaja tetapi sebaik masuk saja, ia dipenuhi dengan pelbagai bunga yang harum dan indah. Di satu sudut, kami dapat melihat kaktus yang hanya boleh hidup di kawasan sejuk.

Destinasi kami yang berikutnya ialah ke Time Tunnel iaitu sebuah galeri yang mempamerkan barang-barang antik dan sejarah Cameron Highland. Banyak barang-barang menarik boleh disaksikan di sini seperti jenis atau rupa tin Milo, susu Dutchlady, ubat gigi Colgate dan rokok dari zaman dahulu hingga kini.

Selepas penat melihat benda-benda antik, kami seterus ke pekan kedua terbesar di Cameron Highland iaitu Brinchang untuk bersolat dan menjamu selera untuk tengah hari kami. Kami juga sempat membeli beberapa cenderamata untuk dibawa pulang.

Akhir sekali kami bergerak ke Tanah Rata dengan bas awam. Tanah Rata merupakan pusat pentadbiran dan bandar terbesar di Cameron Highland. Bandar ini jika dilihat dari atas bukit sama seperti pekan koboi. Meskipun cuaca hujan, kami dapat juga bersiar-siar dan melawat beberapa tempat menarik di sini seperti Rumah Rehat Lama dan Taman Rekreasi Tanah Rata. Pada pukul 6petang, kami pun berangkat pulang ke Ipoh.