Ipoh Dulu Kini, Dari Kaca Mata Ku

Hari ini aku berjalan ke Bandar Ipoh. Di celah-celah kesibukan kota, aku duduk di tepi Jalan Sultan Iskandar memerhati kemajuan tempat ku dibesarkan ini. Setiap kali aku balik dari cuti, Bandar Ipoh mesti mengalami perubahan. Kereta-kereta membanjiri jalan utama Bandar ini. Deretan kedai-kedai lama banyak yang sudah berubah. Ada yang sudah diubahsuai dan ada juga yang sudah dimakan usia hanya menanti masa untuk rebah ke bumi. Kaki limanya lesu dengan warga-warga kota yang berusia emas.

Ketika aku duduk keseorangan di tepi jalan yang sibuk itu, lahir kerinduan di hatiku pada Ipoh yang aku kenali 12 tahun lalu. Masa itu, kaki lima kedai-kedai begitu sesak dengan gelagat peniaga dan pembeli. Perhentian bas sentiasa sibuk dengan bas dan orang ramai tak kira di Jalan Sultan Iskandar mahupun di depan Pasar Besar Ipoh. Pekikan kontraktor bas menambahkan kemeriahan. Suasana pagi di kawasan sekitar pasar ini tidak terkata riuh rendahnya dengan aktiviti perniagaan. Ada beca yang melintasi jalan raya.

Apabila ke pasar, sudah tentu aku akan ke pasar raya utama di Ipoh ini iaitu Super Kinta. Masuk-masuk je, akan ternampak kaunter pertanyaan dan belok ke kanan ada kedai jam serta kedai kek dan roti iaitu tempat aku selalu membeli donut. Sedapnya donut tu. Kehadapan sedikit akan terjumpa kaunter-kaunter pembayaran dan tempat membeli belah yang tingkat bawahnya ada peralatan dapur, sabun, racun serangga dan tingkat atas pula ada minuman,makanan dan buah-buahan. Keluar dari situ, terdapat bahagian pakaian kanak-kanak, perempuan dan kasut. Kalau naik ke tingkat atas, terdapat barang mainan, alat tulis dan pakaian lelaki.

Selain dari Super Kinta, di Ipoh masa itu ada The Store di Tai Wa yang bangunannya sekarang dijadikan Kolej Olympia dan lagi satu Ocean di Jalan Dato’Onn yang sekarang dah jadi The Store. Dekat dengan Ocean ini, ada dua pawagam. Aku pernah masuk tengok cerita ‘Senario The Movie’ masa tu. Tapi sekarang pawagam tu, satu dah jadi restoran mewah Cina dan satu lagi jadi gedung pakaian.

Kalau nak dekat-dekat musim sekolah, sudah tentu mak bapa akan bawa anak-anak pergi ke Bazaar Looking untuk membeli peralatan persekolahan. Tapi bazaar ini telah terbakar pada tahun 2008. Walaupun kini bangunan bazaar tu telah diperbaiki namun kedai-kedai baju sekolah dah tak ada lagi di situ dan Looking amat sunyi.

Di hujung minggu pula, sudah tentu warga Ipoh akan memenuhi Pasar Minggu di pekan lama yang sekarang dijadikan Taman Pesisiran Ipoh Riverfront. Tempat ini penuh sangat dengan orang ramai sampai nak jalan pun susah. Silap-silap boleh habis tiga jalan di pasar minggu ini. Hari ini pasar minggu ini telah dipindahkan ke Jalan Conlay. Masih ramai orang mengunjungi tetapi yang tak sama ialah kebanyakan pengunjungnya adalah warga pekerja asing.

Selepas terlena dibuai kenangan suasana Ipoh pada masa aku di bangku sekolah rendah, aku pun pulang dengan menanti bas. Rupa-rupanya bas-bas lama di Ipoh mulai digantikan dengan bas baru warna biru siap ada gambar bunga kertas, lambang Bandar Ipoh yang berhawa dingin dan diberi nama ‘Perak Transit’. Baru-baru ini, bas pergi Kuala Kangsar guna Perak Transit tapi sekarang ini, bas Ipoh dan Kampar pun dah guna juga. Eloklah dah tukar sebab dah teruk sangat. Nasib baiklah stesen bas Medan Kidd masih kekal cuma bas express telah dipindahkan ke Medan Gopeng. Kalau tak dulu, memang jalan depan tu sesak dengan kenderaan.

Meskipun aku gembira melihat tempat kelahiran aku ini meningkat maju namun terdetik kesedihan di jiwa ini. Dalam aku meningkat usia, sedikit demi sedikit nostalgia masa kecilku kini kian hilang di dalam arus pembangunan ibu kota negeri Perak ini. Adakah suatu ketika nanti, tinggalan lama di Ipoh yang mempunyai kaitan dengan hidup aku akan terus kekal berada di situ untuk aku tatapi lagi?? Inilah harga perlu dibayar demi pembangunan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan