Jom Jalan @ Ipoh 2010

Pada 17 November 2010, PHC telah menerima kunjungan sahabat-sahabat baru dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang berkesempatan meluangkan masa bersiar-siar di Ipoh, Perak. Kami telah membawa mereka menerokai keistimewaan dan tarikan yang terdapat di sekitar ibu negeri Perak, bumi bertuah.


Dalam pukul 1 petang, kami memulakan perjalanan dengan mengunjungi dan menunaikan solat zohor di Masjid Sultan Azlan Shah. Masjid ini merupakan antara masjid tercantik yang terdapat di Ipoh dan terletak di Jalan Raja Musa Mahadi berhadapan Politeknik Premier Ungku Omar (PPUO).


Selesai bersolat, kami bergerak ke Kinta City Shopping Complex, pusat membeli-belah terkenal di Ipoh. Di sini, kami semua sempat bermain bowling dan window shopping.


Kemudian kami berkunjung ke Masjid Sultan Idris Shah II di tengah-tengah Bandar Raya Ipoh. Masjid ini adalah masjid negeri Perak yang dibina pada tahun 1968. Senibina masjid ini begitu unik kerana ia mencampurkan senibina Melayu dan Islam. Selain itu berhampiran masjid ini, terdapat banyak tempat menarik seperti Jam Peringatan Birch, Dewan Bandaran Ipoh, Stesen Kereta Api Ipoh dan Pokok Ipoh.


Kami seterusnya berkaki sedikit melawat Jam Peringatan Birch. Jam besar ini telah didirikan pada tahun 1909 bagi memperingati pembunuhan J.W.W.Birch, Residen British di Perak. Perkara yang menarik di jam ini ialah lukisan mural yang menggambarkan 44 orang tokoh dunia termasuk Nabi Muhammad, Nabi Isa dan Nabi Musa. Namun, gambar Nabi Muhammad telah dipadamkan atas bantahan orang Islam.


Akhir sekali destinasi kami tuju ialah Taman Rekreasi Sultan Abdul Aziz atau lebih dikenali sebagai Padang Polo. Tempat ini begitu popular dan menjadi tumpuan warga Ipoh untuk riadah bersama keluarga pada waktu petang. Kami turut tidak melepaskan peluang dengan bersiar-siar sekitar taman sambil makan ice-cream. Menjelang lewat petang, kami pun pulang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan