A Tin Mining Family Exhibition

Pada Ahad, 12 Mei yang lalu, Ipoh World Sdn Bhd dengan tajaan Amber Synegry Sdn Bhd telah mengadakan 'A Tin Mining Family, sebuah pameran yang sangat menarik bersempena pelancaran rasmi Tin City of Ipoh di Falim House, Jalan Lahat Ipoh. 

Falim House, dahulunya sebuah banglo mewah kepunyaan tauke lombong bijih timah di Kinta. Ia telah dibina oleh Foo Nyit Tse pada tahun 1900an.

    
Pameran ini memaparkan era, gaya kehidupan dan peranan tauke-tauke lombong Ipoh dalam masyarakat setempat sebagai usahawan, peniaga dan terutamanya dermawan.

"Percayalah, pameran ini akan memberi pengalaman yang menakjubkan" - Komander Ian Anderson, sejarawan Ipoh World.

Selain itu, pameran ini juga mempamerkan peralatan, jentera perlombongan dan kisah-kisah masyarakat kuli lombong bijih timah yang menarik.

Turut dipamerkan di sini ialah sejarah mengenai para penjaja yang berniaga di sekitar dan pengilang minuman ringan F&N yang telah menjadi sebahagian daripada landskap sejarah Falim dan Ipoh lebih daripada 100 tahun.

     
Pelbagai artifak yang menarik terdapat di dalam pameran ini - alat permainan yang jarang ditemui, perkakas dapur yang luar biasa dan kenderaan asal.

 
Bersama Ian Anderson. Terima kasih atas penerangan yang sungguh menarik yang diberikan.

Pengunjung juga berpeluang untuk menyaksikan tayangan filem lama mengenai perlombongan bijih timah di Lembah Kinta sebelum dan selepas zaman perang yang dimainkan secara berterusan.

Pameran ini berlangsung selama 3 bulan sehingga 11 Ogos 2013 ini dan dibuka setiap hari dari pukul 10 pagi - 6 petang.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan