Kenali Kesultanan Perak-Sultan Idris Mursyidul Azzam Shah I

Sultan Idris Murshidul'Adzam Shah adalah putera ketiga Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar (Marhum Teja) ibni Almarhum Raja Kecil Tengah Ahmad ibni Almarhum Sultan Abdul Malik Mansur Shah. Baginda telah diputerakan di Kuala Keboi, Kampar pada 19 Jun 1849. Baginda juga merupakan seorang yang cerdik pandai. Baginda bersaudara sepupu dengan Almarhum Sultan Abdullah Muhammad Shah II.

Sultan Idris adalah seorang tokoh Kesultanan Melayu yang menarik dalam sejarah negara ini. Sumbangan serta peranan baginda dapat dilihat dalam bidang pendidikan, agama dan kebajkan. Sumbangan fikiran baginda nyata sekali dalam Mesyuarat-mesyuarat Negeri Perak, Persidangan Raja-raja Melayu (DURBAR) dan Majlis Mesyuarat Persekutuan.

Dari segi pendidikan, Sultan Idris tidak pernah ke sekolah formal ketika itu namun baginda mempelajari menulis dan membaca Jawi, Al-Quran dan pengajian agama Islam semasa di Kuala Keboi. Baginda pernah berguru dengan Lebai Said Minangkabau, Kadi Besar Saiyid Abdullah Abu Bakar Al-Attas, Syeikh Mohd.Tahir Jalaluddin dan Syeikh ul-Islam Syeikh Mohd.Salleh. Sebelum ditabalkan menjadi Sultan, baginda juga mempelajari bahasa Inggeris dengan bimbingan pegawai tadbir Kuala Kangsar, D.H. Wise. Pada tahun 1887, baginda mendapatkan khidmat Mr. Homes sebagai Tutor Bahasa Inggeris.

2 ulasan: