Kenali Kesultanan Negeri Perak - Sultan Mudzaffar Shah I

Pada zaman kerajaan Melayu Melaka, negeri Perak bersama-sama dengan kerajaan lama Beruas berada di bawah pemerintahan Sultan Melaka. Pada tahun 1511 iaitu kejatuhan Melaka, Sultan Mahmud Shah melarikan diri ke Kampar,Sumatera serta menjadikan Sultan di Kampar. Ketika itu, negeri Perak masih belum mempunyai seorang Raja Pemerintah dan orang besar-besar telah bermesyuarat untuk melantik Tun Saban dan Nakhoda Kassim berangkat ke Kampar bagi memohon perkenan Sultan Mahmud agar salah seorang putera baginda dijadikan Raja Pemerintah bagi Negeri Perak.

Sultan Mahmud Shah mempunyai seorang putera bernama Raja Mudzaffar hasil daripada perkahwinan dengan Puteri Onang Kening, iatu seorang anak Raja Kelantan. Baginda telah memperkenankan Raja Mudzaffar dijadikan Raja Pemerintah di Negeri Perak. Tidak lama kemudian, Raja Mudzaffar dikurniakan oleh Sultan Mahmud Shah beberapa alat-alat kebesaran termasuk sebilah baur (disebut sebagai 'ba-war') yang berupa sebilah pedang bernama 'Cura Si Manja Kini', sebilah keris, sebuah cap kayu Kempa yang berlorek dengan perkataan 'SULTAN MUHAMAD SHAH DZIL ALLAH FIL-ALAM', serta nobat dan surat Ciri.

Maka selepas menerima titah Sultan Mahmud Shah berangkat ke Perak, Raja Mudzaffar pun bersiap untuk berangkat meninggalkan Kampar. Sementara itu, Tun Saban pulang ke Perak dan menyediakan 77 ekor gajah yang sarat dengan berbagai persembahan dari penduduk Hulu Perak, lalu menunggu keberangkatan tiba Raja Mudzaffar di kuala Sungai Perak.

Raja Mudzaffar pun belayar bersama isterinya bernama Tun Terang, putera baginda bernama Raja Mansur dan pengiring-pengiring termasuk Megat Terawis ibni Daulat Pagar Ruyong. Baginda singgah di Kelang dan Siak kerana menziarahi keluarga baginda. Semasa di Kelang, baginda bertemu dengan Nakhoda Tumi, iaitu seorang yang berasal dari Manjung dan selalu berulang-alik dari Perak ke Kelang untuk berniaga, dan baginda meminta Nakhoda Tumi membawakan baginda ke Negeri Perak. Maka sesampai di Beting Beras Basah di kuala Sungai Perak, bahtera yang dinaiki baginda tersangkut dan kelasi-kelasi tidak tahu melepaskan bahtera itu. Dalam keadaan ini, baginda pun bersawab-sawab titahnya:-

"Sekongkong Tanah Minangkabau
Selilit Pulau Perca
Di lengkong ular Saktimuna
Perpisahan Beta di Selat Melaka
Jika sah Beta Raja berdaulat
Lepaskan sekalian malapetaka"

Maka disahut oleh Tun Saban dengan sekalian hamba rakyat yang menanti di situ dengan teriakan 'Daulat Tuanku' sebanyak tiga kali. Setelah itu, bahtera baginda pun terlepas masuk muara lalu memudiki Sungai Perak masuk ke Negeri Perak. Raja Mudzaffar telah ditabalkan di tempat yang bernama Tanah Abang (yang sekarang dikenali sebagai Ayer Mati di dalam mukim Lambor Kanan, daerah Perak Tengah) menjadi Raja Pemerintah dan Yang Dipertuan Negeri Perak dengan gelaran Paduka Seri Sultan Mudzaffar Shah I, Sultan Perak yang pertama. Pada masa pertabalan, Tok Temong datang membawa persembahan sejenis tangkal azimat bernama Mastika Embun sebagai hadiah kepada baginda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan