Muzium Pendidikan Nasional



Pada 19 Julai 2011 yang lalu ini, Tuanku Bainun telah berkenan untuk merasmikan Muzium Pendidikan Nasional, Tanjung Malim, Perak. Muzium ini terletak di dalam Bangunan Suluh Budiman. Bangunan Suluh Budiman merupakan sebuah bangunan yang mempunyai nilai sejarah yang amat penting kepada pembangunan negara khususnya dalam bidang pendidikan dan perguruan. Bangunan yang dibina pada tahun 1922 asalnya merupakan sebuah maktab untuk latihan perguruan yang dikenali sebagai Sultan Idris Training Collage (SITC). Pada 1 Mei 1997, maktab perguruan ini telah diisytiharkan sebagai Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Setelah 89 tahun menempuhi pelbagai pengalaman dan pembangunan pendidikan, Bangunan Suluh Budiman telah menjadi ikon utama kepada UPSI dan warisan negara.


Pameran Payung Negara yang diadakan selama 3 bulan di Dewan Besar SITC yang menempatkan ruang pameran sementara muzium.


Muzium Pendidikan Nasional ini mempamerkan 19 tema yang berkaitan dengan perkembangan pendidikan nasional menerusi 20 buah galeri.


Diorama pejabat Pendeta Zaaba semasa berkhidmat di SITC pada suatu ketika dahulu.


Konsep pameran muzium ini begitu moden dan menarik. Ia begitu sesuai sebagai gedung warisan dan ilmu pendidikan negara untuk masyarakat mengunjunginya. Muzium ini dibuka pada hari Isnin hingga Sabtu dari pukul 9 pagi -4 petang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan