Sultan Azlan, Perpaduan & Kemerdekaaan

TEKS titah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin Shah Ghafarullahu-lah di Istiadat Menghadap Sembah Taat Setia dan Penganugerahan Darjah Kebesaran Negeri Perak Darul Ridzuan Sempena Sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan Ke-83 baginda di Istana Iskandariah Kuala Kangsar, semalam.

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, hamba-Mu ini melafazkan kalimah kesyukuran kerana dengan limpah ihsan dari-Mu juga, hamba-Mu terus dikurniakan usia untuk dapat menyambut ulang tahun hari keputeraan kali ke-83.

Semoga dengan panduan dari-Mu juga, hamba-Mu berjaya menyempurnakan amanah memimpin negeri dan menaungi warga, secara adil – secara saksama.

Selawat dan salam ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad SAW, para keluarga dan para sahabat Baginda, seterusnya ke atas para Tabiin dan para ulama.

Ketika negara ini mencapai kemerdekaan, Beta berada dalam usia muda yang penuh dengan idealisme. Beta turut menghayati iltizam dan impian Yang Teramat Mulia Tunku Abdul Rahman Putra (Almarhum) untuk membangunkan sebuah negara merdeka yang aman lagi bersatu, makmur lagi berdaulat.

Barisan pemimpin yang merintis gerakan kemerdekaan, mengenal pasti pentingnya dipupuk perpaduan dan hubungan harmoni di kalangan warga pelbagai kaum dan pelbagai agama di bumi ini.

Beta bersama warga muda sezaman, turut berazam untuk menjadikan impian indah itu satu realiti, lalu sama-sama mendukung impian untuk membina sebuah negara bangsa merdeka yang teguh bersatu dan kukuh berpadu.

Sesungguhnya, hubungan harmoni antara kaum telah sedia ada secara semula jadi terutama melalui semangat yang diperlihatkan di kalangan masyarakat biasa, dari kalangan petani dan nelayan, pekerja ladang dan pelombong bijih, pemandu teksi dan pekedai runcit, demikian juga di kalangan pendidik, pentadbir dan peniaga.

Masing-masing menerima hakikat bahawa Tuhan telah mencipta manusia dengan pelbagai perbezaan tetapi dari perbezaan itu terkandung banyak persamaan.

Hubungan tulus ikhlas kemanusiaan, sebenarnya, lebih terpancar di kalangan kanak-kanak, yang bermain air di kolam yang sama dan berlari-lari di padang yang sama, tanpa mengenal perbezaan sama ada antara kaum, antara agama atau antara taraf sosial.

Ketika Beta berada di alam sekolah, hubungan harmoni di antara kaum sebenarnya telah berjaya dipupuk dengan penuh kebijaksanaan melalui program pendidikan nasional yang berkesan. Perpaduan dan hubungan harmoni tumbuh segar di dalam jiwa raga setiap warga – hidup subur di taman sebuah negara bangsa.

Pohon perpaduan yang subur itu kemudiannya diracun. Kegiatan politik bersentimen kaum secara keterlaluan mengakibatkan tercetusnya tragis perselisihan kaum yang ekstrem dalam tahun 1969.

Langkah-langkah perundangan dan pentadbiran lalu diperkenalkan untuk menangani krisis yang berlaku. Ia berjaya memberi kestabilan yang telah membolehkan negara memberi fokus kepada usaha pembangunan hingga negara berjaya mencatatkan kadar pertumbuhan ekonomi yang membanggakan.

Kebelakangan ini, isu perkauman dan isu keagamaan kembali menjelma. Pandangan sempit bertunjangkan kaum dan pendirian emosional berakarkan agama cuba dihidupkan semula.

Api kemarahan di kalangan kaum dan di antara penganut agama mahu dinyalakan, sementara pendekatan rasional kerajaan cuma dilemahkan. Perkembangan ini amatlah berbahaya. Perkembangan berbahaya ini, jika tidak dibendung secara bijak, berpotensi memusnahkan masa hadapan negara.

Isu-isu menyentuh sensitiviti kaum dan sensitiviti agama adalah kompleks lagi rumit. Isu kaum dan isu agama tidak dapat diselesaikan melalui saluran perundangan atau melalui penghakiman mahkamah semata-mata.

Keputusan mahkamah tidak memberi erti jika keputusan tersebut tidak diterima secara objektif, lebih mudarat lagi jika ditafsirkan dengan emosi. Kebebasan dan integriti mahkamah akan menjadi subjek pertikaian apabila emosi mempengaruhi asas penilaian.

Isu-isu menyentuh sensitiviti kaum dan sensiviti agama memerlukan pendekatan penyelesaian secara bijaksana serta berhikmah – melalui perbincangan – melalui perundingan, supaya persefahaman dan apresiasi di kalangan warga dapat dipertingkatkan.

Pemimpin kaum dan pemimpin agama yang berpengaruh mempunyai peranan sangat utama. Semua agama menyeru kepada perdamaian, Semua agama mengajar penganutnya menghormati agama lain serta memahami akan sensitiviti agama lain. Semua agama mengajar pengikutnya supaya tidak mempersendakan jauh sekali dari menghina agama lain.

Semua pihak wajib menerima realiti asas, bahawa negara ini telah mempunyai sejarah yang lama didiami oleh penduduk pelbagai kaum dan pelbagai agama.

Pada hari pertama negara ini mencapai kemerdekaan, warga kepada Persekutuan Tanah Melayu terdiri daripada pelbagai kaum dan pelbagai agama. Kata sepakat tentang keistimewaan, kedudukan, perlindungan dan hak setiap kumpulan telah dijamin secara Perlembagaan.

Dengan latar belakang sedemikian, setiap pihak harus menerima hakikat bahawa di antara warga memang ada kelainan, tetapi dalam kelainan tersebut terkandung kesamaan.

Elemen-elemen kesamaan itu adalah aset negara yang harus dipupuk untuk membina kemakmuran, sedangkan elemen-elemen kelainan yang bersifat liabiliti, tidak harus digembar-gemburkan.

Tidak akan berlaku kestabilan politik tanpa perpaduan warga. Tidak akan dapat disuburkan ekonomi negara tanpa kestabilan politik.

Banyak negara berakhir dengan anarki, pertumpahan darah, pembunuhan dan kemusnahan apabila isu kaum dan isu agama dipilih untuk disensasikan.

Oleh itu, pemimpin agama hendaklah melaksanakan tugas keagamaan dengan penuh keikhlasan, atas nama Tuhan, atas nama agama, tanpa menyelitkan agenda politik.

Akan rosaklah agama jika agama mula dicampuradukkan dengan agenda politik. Akibatnya pengikut kabur, negara hancur, yang menang menjadi arang, yang kalah menjadi abu.

Raja pemerintah, termaktub di dalam Perlembagaan mempunyai tanggungjawab sebagai Ketua Agama Islam Negeri. Namun Perlembagaan juga menggariskan tanggungjawab raja pemerintah untuk melindungi kepentingan sah kaum-kaum lain.

Raja-raja Melayu amat memahami tanggungjawab untuk bersifat adil dan saksama kepada semua warga dan bersedia membantu merangka formula terbaik demi memastikan hubungan harmoni di antara kaum dan di antara agama kekal terjamin.

Beta menyeru seluruh warga di negeri ini untuk mengamalkan budaya politik berteraskan kesederhanaan, mengutamakan perpaduan warga, dan memilih pendekatan politik yang konstruktif demi menjamin sistem berkerajaan berteraskan amalan demokrasi kekal dipertahankan.

Isu sensitif menyentuh kaum dan menyentuh agama hendaklah dielak daripada dijadikan modal politik untuk mendapatkan pengaruh.

Carilah formula menang-menang untuk menyelamatkan warga daripada menjadi mangsa pertelingkahan hingga terpaksa berakhir dengan kesengsaraan.

Beta hargai sokongan dan persepakatan yang Beta peroleh daripada Paduka Anakanda Raja Muda, Paduka Adinda Raja Di Hilir, kesemua Raja Bergelar Waris Negeri, Kerabat Diraja, Orang Besar dan Ahli Dewan Negara membantu Beta memenuhi peranan seorang Sultan.

Beta menzahirkan penghargaan kepada Mamanda Menteri Besar, Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, Ahli-ahli Dewan Negeri, anggota kehakiman dan perundangan, anggota perkhidmatan awam, para ulama dan imam-imam.

Angkatan Tentera, Polis Diraja Malaysia, badan-badan beruniform, para penghulu dan Jawatankuasa Kemajuan Kampung yang telah melaksanakan tanggungjawab serta saling bekerjasama untuk memastikan negeri sentiasa berada dalam keadaan aman lagi stabil serta warga berada dalam suasana selamat lagi sejahtera.

Beta amat mengalu-alukan peranan pihak swasta, badan-badan sukarela, badan-badan kebajikan, badan-badan sukan serta warga keseluruhannya yang telah membantu memperlengkapkan usaha-usaha pembangunan yang dirintis oleh kerajaan beta.

Semoga warga dan Negeri Perak Darul Ridzuan terus dilimpahkan nikmat dan rahmat, perlindungan dan keselamatan dari Allah Subhanahu Wataala.

Kepada Mu Ya Allah, hamba-Mu memohon untuk terus diberikan petunjuk dan hidayah. Amin, Ya Rabul Alamin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan