Lord of Kinta (Maharaja Kinta)

Jika di Larut terkenal dengan Raja Larut dan Tengku Menteri, daerah Kinta di Perak juga mempunyai sejarah kegemilangan anak watannya sendiri yang digelar sebagai 'Lord of Kinta' atau Raja dan Pemerintah Kinta. Gelaran ini telah diberikan kepada pembesar Melayu Perak yang mentadbir daerah ini pada masa dahulu iaitu, Dato' Panglima Kinta.

Berbicara mengenai asal usul dan salasilah Dato' Panglima Kinta ini bermula sejak zaman pemerintahan Sultan Perak kedua, Sultan Mansur Shah. Keluarga pembesar Melayu ini dikatakan mempunyai pertalian darah Diraja Perak apabila Sultan Mansur Shah telah mengahwini seorang anak gadis kepada ketua orang Asli di Sungai Kinta (kini Ipoh). Baginda Sultan juga telah menitahkan bahawa putera baginda itu kelak akan dilantik memerintah kawasan ini dengan gelaran 'Maharaja Kinta'.


Selain itu, terdapat satu lagi versi yang membicarakan tentang asal usul pembesar Melayu ini yang mengatakan bahawa gelaran ini bermula dengan kedatangan Kulop Kinta dari Sumatera pada abad ke-16 ke daerah ini. Kulop Kinta ini telah membuka daerah ini lalu dianugerahkan oleh Sultan Perak dengan gelaran Dato' Panglima Kinta.

Sebagai pembesar berlapan di negeri Perak, Dato' Panglima Kinta memainkan peranan penting dalam sistem pemerintahan Kesultanan Melayu Perak dan hieraki sosio-politik masyarakat Melayu. Namun kehadiran kuasa British di Perak khususnya di Kinta pada tahun 1878 telah mengurangkan sedikit kuasa sosio-politik pembesar ini di daerah yang kaya dengan bijih timah ini.

Kedudukan jauh pegawai daerah British di Batu Gajah, Residen British di Taiping dan Sultan Perak di Kuala Kangsar telah menyebabkan Dato' Panglima Kinta masih mempunyai kepentingan mentadbir Kinta. Hal ini ditambah dengan perkembangan industri perlombongan bijih timah di Kinta yang baru sahaja meningkat maju. Dato' Panglima Kinta ketika itu, Dato' Panglima Kinta Mohammad Yussuf (1884-1903) telah menggalakkan kedatangan imigran Cina ke Kinta dan membuka bandar Ipoh. Pada tahun 1890an, beliau merupakan antara orang Melayu yang terkaya di Tanah Melayu.

Hari ini, gelaran pembesar Melayu Perak ini masih dikekalkan dan berperanan penting dalam hal ehwal masyarakat Melayu di Kinta. Kuasa Dato' Panglima Kinta kembali kukuh kerana beliau juga merupakan Orang Besar Jajahan Kinta kini.

1 ulasan: