Kota Ngah Ibrahim, Manifestasi Sejarah Perak

Terbina lebih dari 100 tahun, tidak ramai mengenali Kota Ngah Ibrahim yang terletak di Matang, Taiping. Kota ini pernah menjadi saksi bisu yang merakam sejarah negeri Perak terutama abad ke-19 apabila perlombongan bijih timah di Larut berkembang pesat. Mengikut sejarah, kota ini telah dibina oleh Ngah Ibrahim, Orang Kaya Menteri Paduka Tuan yang ketika itu merupakan pembesar Melayu di Larut pada tahun 1854.

Tujuan utama pembinaan Kota Ngah Ibrahim adalah untuk kegunaan Ngah Ibrahim dalam menguruskan pentadbiran dan ekonomi daerah Larut serta sebagai kediamannya. Beliau telah mengimport bahan-bahan binaan seperti batu-bata dari India. Keluasan kota ini ialah 131 meter panjang dan 110 meter lebar. Jika diperhatikan pada tembok kota, terdapat banyak lubang untuk menembak yang boleh dijumpai. Di kawasan tengah kota telah didirikan sebuah bangunan dua tingkat. Selain itu, beberapa binaan lain boleh ditemui di sekitarnya seperti menara kawalan, perigi dan bekas pelabuhan.

Kota Ngah Ibrahim mempunyai sejarah yang panjang dan memberi impak besar terhadap perkembangan negeri Perak sendiri. Sejak terbinanya kota ini, ia telah menjadi pusat pemerintahan Ngah Ibrahim di Larut sehinggalah kota ini ditawan dalam Perang Larut pada tahun 1873. Apabila campur tangan British bermula di Perak pada tahun 1874, kota ini telah diambil alih oleh British lalu dijadikan sebagai kediaman dan pejabat Penolong Residen, Kapten Speedy.

Pada tahun 1876 pula, ia telah dijadikan penjara dan mahkamah bagi membicarakan Datuk Maharaja Lela dan pengikutnya ekoran terlibat dalam pembunuhan J.W.W. Birch. Hasil perbicaraan tersebut, Datuk Maharaja Lela dan Datuk Sagor telah dihukum gantung di hadapan kota ini. Pokok tempat penggantungan dan makam Datuk Sagor masih terdapat sehingga kini di sekitar kota. Ngah Ibrahim turut didapati terlibat dalam insiden berdarah tersebut dan dihukum buang negeri ke Seychelles.

Kota Ngah Ibrahim turut pernah menjadi Maktab Perguruan yang pertama apabila Sultan Idris(1887-1916) sendiri telah menitahkan penubuhan maktab tersebut di sini pada tahun 1913 untuk memperkembangkan pendidikan di negeri Perak. Kota ini juga pernah berfungsi sebagai Sekolah Melayu (1922-1941) dan pejabat tentera Jepun (1941-45).

Pada tahun 2006, sejarah terus terakam di sini apabila jenazah Ngah Ibrahim yang dihukum bunag negeri dapat disemadikan di kawasan kota ini. Kini, Kota Ngah Ibrahim telah dijadikan Kompleks Sejarah Matang yang menyimpan nostalgia silam untuk tatapan umum memahami sejarah negeri Perak.

1 ulasan: