Pelancaran Memoir Mark Y.S 'My Days in the Sun'

Kisah perjalanan hidup Mark Yoi Sun Soo, seorang pakar radiologi yang berjaya menempa nama di Malaysia dan beberapa negara lain telah dibukukan dalam bentuk memoir untuk tatapan umum.

Buku bertajuk ‘My Days In The Sun' mengisahkan tentang perjalanan hidup beliau sebagai pakar radiologi terkemuka di Asia yang mendapat pendidikan awal di Melaka Anglo Chinese School di Melaka.

Lebih dikenali sebagai Mark Y.S, beliau dilahirkan di Hong Kong pada 1933 dan sering berulang alik antara Hong Kong dan Kampar, Perak pada waktu kecilnya di mana ayahnya menjalankan perniagaan perubatan Cina ketika itu.


Mark Y.S mengambil keputusan untuk kembali ke negara kelahirannya Hong Kong untuk mendapat Ijazah Kedoktoran di University of Hong Kong di mana beliau berjumpa isterinya ketika menjalani latihan di Queen Mary Hospital.

Pada usia 29 tahun, Mark Y.S membawa seluruh keluarganya berhijrah ke Ipoh di mana dia berkhidmat sebagai pegawai perubatan membantu penduduk susah di kampung baru ketika zaman darurat.Beliau kemudiannya ke London Royal Free Hospital bagi melanjutkan pelajaran dalam bidang kepakaran radiologi sebelum kembali ke Malaysia untuk berkhidmat di University Hospital pada 1967. 

Namun, insiden rusuhan kaum 13 Mei, 1969 telah menyebabkan Mark Y.S mengambil keputusan berhijrah ke Sydney, Australia di mana beliau bertugas sebagai doktor residen di Concord Hospital sebelum ditukarkan ke Westmead Hospital di mana beliau menjadi Ketua Neurologi dan Pengarah MRI.


Bak kata perpatah, tempat jatuh lagi dikenang dan mungkin itulah yang mendorong Mark Y.S untuk kembali ke Kuala Lumpur antara 1998 hingga 2000 untuk menjadi profesor pelawat.

“Buku sangat bermakna kerana ia memberi kita peluang menyelami kisah Mark dari zaman persekolah hingga berjaya menjadi doktor pakar yang terkenal dan hebat.


“Mark adalah seorang yang rendah diri dan jujur, selain seorang doktor pakar, beliau juga seorang penulis dan orang seperti beliau tidak ramai. 

Walaupun berasal dari Hong Kong, dia tetapi tetap mengingati tempat dia dibesarkan iaitu Kampar,” katanya ketika majlis pelancaran anjuran Perak Academy dan Areca Books.Mark Y.S kini berusia 80 tahun menghabiskan masa tuanya di Australia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan